Let op! Geld lenen kost geld.

Olie peilen van een 4takt scooter; waarom en hoe werkt het?

4 takt scooters hebben een smering van het motorblok door middel van olie wat rechtstreeks in het motorblok wordt gedaan. Hierdoor is er enkel Euro 95 ongelood benzine nodig bij het tanken van de scooter, maar dien je wel altijd het oliepeil van de scooter te controleren omdat een 4 takt motor altijd een beetje olie zal verbruiken.

Olie nodig voor smering

Hoe ouder een scooter is, hoe meer dit verbruik zal zijn omdat de olie tijdens het op en neer gaan van de cilinder tussen de cilinderwand en de cilinder kruipt en zo verbrandt wordt. Het motorblok heeft altijd olie nodig om smering van onder andere de krukas, lagers etc. Wanneer de olie in een motorblok op is wordt het metaal niet gesmeerd en schuurt deze dus droog op elkaar waarna metaal warm wordt en beschadigd. Op die manier beschadig je dus je motorblok en loop je ook risico op een ‘’vastloper’’ wat inhoud dat de zuiger niet of nauwelijks meer kan bewegen in de cilinder.

Olie peilen bij motorblok

Om te peilen draai je bij het motorblok het peilstok eerst eruit, maak deze schoon met een doek en dip deze vervolgens terug (niet terug er in draaien maar enkel dippen dus). Vervolgens zie je op het peilstok tot welke hoogte de olie op het platte gedeelte van het stokje zit. Als de olie te laag is kun de met kleine hoeveelheden het motorblok bijvullen. Let op dat je er niet te veel in gooit en peil tussendoor om te zien hoeveel er nog bij moet. Vergeet vervolgens niet om het peilstok terug in het motorblok te draaien aangezien deze het blok afdicht.

Meer weten? Neem dan contact op met onze specialisten.