Al meer dan 10 jaar passie voor scooters

Meestgestelde Onderhoudsvragen (FAQ)

Hoeveel lucht moet er in de banden van mijn scooter?

We krijgen regelmatig de vraag hoeveel lucht er in de banden van de scooter moet. Het is in ieder geval altijd belangrijk om niet met té zachte of té harde banden te gaan rijden. Het is namelijk ten eerste een stuk zuiniger rijden met middelharde banden, ten tweede slijten de banden minder snel en tot slot kan het gevaarlijke situaties voorkomen.

In de voorbanden adviseren we minimaal 2.1 bar lucht en aan de achterzijde tussen de 2.5 bar en 2.9 bar!

Oliepeilen van een 4-takt scooter: Waarom en hoe werkt het?

4-takt scooters hebben een smering van het motorblok door middel van olie dat rechtstreeks in het motorblok wordt gedaan, hierdoor is er enkel Euro 98 Ongelood Benzine (E5) nodig bij het tanken van de scooter. Je dient wel altijd het oliepeil van je scooter te controleren, omdat een 4-takt motor altijd een beetje olie zal verbruiken.

Hoe ouder een scooter is, hoe hoger dit verbruik zal zijn, omdat de olie tijdens het op en neer gaan van de cilinder, tussen de cilinderwand en de cilinder kruipt en zo verbrandt wordt. Het motorblok heeft altijd olie nodig om smering van o.a. de krukas, lagers etc., te garanderen. Wanneer de olie in een motorblok op is, wordt het metaal niet gesmeerd en schuurt deze dus op elkaar terwijl het droog is, waarna metaal warm wordt en beschadigd. Herdoor beschadig je dus je motorblok en loop je ook het risico op een “vastloper”, wat inhoudt dat de zuiger niet of nauwelijks meer kan bewegen in de cilinder.

Om de olie te peilen draai je de peilstok bij het motorblok eerst eruit, maak deze schoon met een doek en dip deze vervolgens terug (niet terug erin draaien, maar enkel dippen). Vervolgens zie je op de peilstok tot welke hoogte de olie op het platte gedeelte van het stokje zit. Als de olie te laag is kun je met kleine hoeveelheden olie het motorblok bijvullen. Let op dat je er niet te veel olie in gooit, peil tussendoor om te zien hoeveel er nog bij moet. Vergeet vervolgens niet om de peilstok terug in het motorblok te draaien, aangezien deze het blok weer afdicht.

Bestellen

Bestelproces Rijklaar Kenteken Verzekeren Tweedehands

Levering

Bezorging Afhalen Belgiƫ Duitsland

Retourneren & Annuleren

Retourneren Annuleren

Betaalopties

Koop Lease

Ervaringen

Reviews Klachten

Service

Garantie Reparatie Onderhoud Schade Service aan huis Openingstijden van onze klantenservice Onderhoudspakketten voor je scooter

La Souris

Over La Souris Winkels Servicepunten Vacatures Privacy- en Cookieverklaring

Meestgestelde vragen

Meestgestelde Algemene Vragen (FAQ) Heb ik een blauw of geel kenteken nodig voor mijn scooter? Wat is het verschil tussen een brom- en snorscooter? Meestgestelde Onderhoudsvragen (FAQ)