Geschiedenis Vespa Scooters

Vespa is een Italiaanse producent van bromfietsen en scooters. Over de historie van de Vespa Scooter valt veel te vertellen.

De Historie van de Vespa Scooter

Vespa is onderdeel van Piaggio. Piaggio heeft niet altijd Vespa’s geproduceerd. In de jaren 40 produceerden ze onderdelen voor onder meer de vliegtuigindustrie in Italië. Veel wegen in Italië waren rond de Tweede Wereldoorlog slecht begaanbaar door bombardementen. De economische conditie van Italië liet herontwikkeling van de auto’s en vliegtuigindustrie niet toe. Vanuit de markt ontstond de vraag naar alternatieve vervoersmiddelen. De Vespa Scooter!

Enrico Piaggio, de zoon van Piaggio’s oprichter Rinaldo Piaggio, besloot te beginnen aan de ontwikkeling van de eerste Vespa scooter. In 1944 ontwikkelden Renzo Spolti en Vittorio Casini de eerste ideeën voor wat wij nu kennen als een Vespa scooter. De motor had brede kappen aan de achterzijde en leek hierdoor op een wesp. Het Italiaanse woord voor wesp, is Vespa. In combinatie met de wielen van een kleine diameter en een voorscherm was de geboorte van de eerste Vespa. Officieel ging het eerste model uit 1946 als de Moto Piaggio no. 5 door het leven, maar al snel werd de naam omgedoopt tot Paperino. Paperino betekent eend. Pas later toen de achterzijde puntiger werd doopte men de scooter om naar Vespa.

Timeline Vespa Scooters:

  • 1945 Vespa 98: In april 1946 werd deze verbazingwekkende nieuwe, functionele en innovatieve wijze van vervoer voorgesteld aan het grote publiek, de eerste keer op een Golf Club in Rome. Het schild was versierd met een nieuw logo, die het vorige Piaggio Aircraft embleem verving. Vespa was een onmiddellijk succes en kreeg veel belangstelling van de media als publieke nieuwsgierigheid, verrassing en zelfs een vleugje scepticisme. De eerste verkopen van Vespa, verliepen via een klein dealernetwerk en de prijs van het model was 55.000 lire, terwijl de deluxe versie werd verkocht tegen 66.000 lire.
  • 1946 Vespa 98 Corsa: was de allereerste sportieve Vespa, ontworpen om te racen en verbeterde prestaties te leveren. Deze versie van de Vespa heeft deelgenomen aan tal van wedstrijden, waaronder bergop circuits met als resultaat diverse overwinningen. De vorm van de Vespa 98 Corsa is afgeleid van het eerste productie model, maar het is anders door het smalle schild, de gebogen positie door het stuur en de aerodynamische vormgeving. De motor was een integraal onderdeel van dit voertuig en is ontworpen om een ​​betere ventilatie te geven, zonder starter en het carter werd opgesplitst op het punt waar de hendel in gang gezet moest worden, waardoor een groter helling in de bochten mogelijk was. De scooter heeft een topsnelheid van 80 km per uur met een 3 versnellingsbak en was uitgerust met een tweetakt Piaggio motor, die is afgeleid van het productiemodel.
  • 1949 Vespa Circuito 125: In de late jaren veertig beschouwen de grote motorfiets fabrikanten de beste manier om hun voertuigen te adverteren om deel te nemen aan verschillende races. De bedoeling was om de motorrijder industrie te brengen aan het grote publiek door het creëren van nieuwe potentiële klanten. De Piaggio scooter zat achter een reeks van circuits, met als doel reclame, maar het 125-circuit bleek ook nuttig te zijn als een arena voor het testen van nieuwe oplossingen en ideeën die leiden tot aanpassingen van de standaard modellen. Vespa race scooters werden geheel met de hand gebouwd door specialisten binnen de Piaggio groep en werden gebruikt in de races door grote rijders als Dino Mazzoncini en Joseph Cau. Joseph Cau won de race tegen de klok in Catania Etna in 1950, in deze klasse (125cc) en bereikte de 3e plaats in het algemeen klassement na de Guzzi en Benelli.

Bekijk het complete aanbod Vespa Scooters van La Souris.